Teknik Membaca
TEKNIK
MEMBACA
Kemahiran
membaca meliputi keupayaan membaca dengan pantas, memahami fakta, kebolehan
mengingati fakta serta membuat interpretasi secara bijak dan analitis. Biasanya,
pelajar sentiasa akan lupa dan tidak memahami apa yang disampaikan melalui
bahan bacaan walaupun telah membaca dengan berulang kali. Pelajar perlu
mengetahui dan melatih diri untuk membaca dengan betul berdasarkan kaedah-kaedah
pembacaan yang sesuai kerana kaedah pembacaan yang tidak sesuai akan
menyebabkan pelajar itu berasa bosan, kurang berminat dan tidak dapat
memfokuskan diri semasa belajar.
Kemahiran
membaca boleh terbahagi kepada bacaan secara cepat dan bacaan secara perlahan.
Pembacaan cepat merujuk kepada bacaan secara skimming dan bacaan secara scanning.
Pertama sekali, skimming (luncuran). Skimming ialah kemahiran membaca untuk
mendapatkan maklumat ringkas dan pantas mengenai sesuatu maklumat. Dalam proses
ini, kita dapat membuat pandangan umum mengenai dokumen dengan segera. Bacaan
skimming boleh dilakukan dengan membaca menggunakan pergerakan mata yang cepat
dan memfokus sepenuhnya pada bahan yang dibaca. Biasanya, kaedah ini digunakan
oleh pelajar untuk mengulang kaji sebagai persediaan menghadapi peperiksaan.
Contohnya, pelajar boleh membaca tajuk, sub-tajuk atau melihat graf, gambar
rajah dan carta.
Selain
itu, scanning (imbasan). Imbasan ialah kemahiran membaca untuk mendapatkan
maklumat yang lebih mendalam daripada skimming. Tujuan bacaan scanning ialah
untuk mendapatkan maklumat tertentu sebagai jawapan kepada sesuatu persoalan.
Biasanya, cara ini digunakan untuk mendapatkan isi-isi penting yang berkaitan
dengan bahan bacaan yang telah kita baca. Teknik ini melibatkan tindakan
menggerakkan anak mata dengan cepat untuk mencari perkataan khusus. Pelajar
boleh membuat keputusan dalam menentukan tahap kepentingan sesuatu istilah,
bahagian, konsep dalam buku teks ketika membuat ulang kaji.
Pembacaan
secara perlahan merujuk kepada bacaan KWLH dan SQ3R. Bacaan intensif (KWLH) ialah
kemahiran membaca untuk mendapatkan maklumat terperinci. Teknik ini dapat
mengaktifkan pengetahuan lalu pelajar dan membantu menjana pemikiran yang aktif
ketika membaca. K (know) adalah bagi apa yang diketahui, W (want) adalah bagi
apa yang hendak diketahui, L (learned) adalah bagi apa yang hendak dipelajari
semasa membaca bahan bacaan dan terakhirnya H (how) adalah bagi tambahan
maklumat berkenaan tajuk yang dibaca.
SQ3R
(survey, question, read, recite, review) adalah teknik yang amat berkesan untuk
pembelajaran bahasa. Pertama sekali, survey (tinjau), iaitu
langkah membaca untuk mendapatkan gambaran keseluruhan tentang apa yang
terkandung di dalam bahan yang dibaca. Pelajar membaca secara pantas untuk
mendapatkan gambaran awal tentang isi bacaan mengikut pemahamannya sendiri.
Mereka hanya menumpukan tajuk besar, sub-tajuk, gambar-gambar dan grafik.
Teknik
kedua ialah question (soal atau tanya). Teknik ini ialah langkah yang
memerlukan pelajar menyenaraikan satu siri soalan mengenai teks tersebut
setelah mendapati teks tersebut berkaitan dengan keperluan tugasannya. Jika
teks yang sedang dipelajari berisi hal-hal yang sebelumnya sudah diketahui,
mungkin hanya perlu membuat beberapa pertanyaan. Di samping itu, read (baca)
ialah peringkat pelajar sebenarnya membaca bahan atau teks tersebut secara
aktif serta mencuba mendapat segala jawapan kepada soalan-soalan yang telah
disenaraikannya sebelum ini. Ketika membaca, pelajar mungkin juga akan
menyenaraikan soalan-soalan tambahan, berdasarkan perkembangan kefahaman dan
keinginannya sepanjang melakukan pembacaan.
Seterusnya,
recite (imbas kembali). Setelah selesai membaca, pelajar cuba mengingat kembali
apa yang telah dibaca dan meneliti segala yang telah diperoleh. Pelajar juga
cuba menjawab soalan-soalan yang disenaraikan sebelumnya tanpa merujuk kepada
bahan yang telah dibaca. Peringkat
terakhir ialah review (baca semula).Review ialah peninjauan ulang atas seluruh
pertanyaan dan jawapan sehingga diperoleh sebuah kesimpulan yang singkat,
tetapi dapat menggambarkan seluruh jawapan atas pertanyaan yang telah
diajukan. Dalam peringkat ini, pelajar
perlu membaca bahagian-bahagian teks secara berpilih untuk mengesahkan
jawapan-jawapan kepada soalan yang telah dibuat dan memastikan tiada fakta yang
tertinggal.
Membaca
juga merupakan proses kemahiran yang aktif bagi mengintepretasikan makna dan
mendapatkan pengetahuan daripada bahasa tulisan dan visual. Teknik membaca
sangat penting untuk pelajar-pelajar kerana ia dapat membantu mereka meningkatkan
pemahaman dengan lebih berkesan. Sekiranya teknik membaca yang telah dipilih
adalah sesuai untuk diri sendiri belajar, maka kita dapat belajar dengan lebih
berkesan dan menambah minat terhadap belajar.
Comments
Post a Comment